යටත් විජිත ඉතිහාසය වර්තමානය වෙත කැඩපතකින් ඉදිරිපත් කරන ආදරණීය වික්ටෝරියා …..

කෘතිය වර්ෂ 1867 මහනුවරට ප්‍රථම දුම්රිය සම්ප්‍රාප්ත වූ දිනයේ සිට 1899 කොළඹ මහ මුදලි වලව්වේ සොලමන් වෙස්ට් රිජ්වේ ඩයස් බන්ඩාරනායක ප්‍රසූත වන දිනය දක්වා මෙරට සිදුවූ සමාජ දේශපාලන ව්‍යපර්‍යාසය වඩා හොදින් විග්‍රහ කරන කතාවකි. එක් පසකින් මෙය කුමාරී ජයවර්ධන ගේ Nobodies to somebodies කෘතිය ප්‍රබන්ධ නවකතාවක් කිරීම වැනිය .

අරක්කු ව්‍යාපාරය මෙරට සමාජය සහමුලින්ම වෙනස් මගකට වෙනස් කළ මහා ව්‍යාපාරයකි. නිදහස වෙනුවෙන් සටන් කලා යැයි කියවෙන මහා ජාතික නායකයන්ගේ මුල් පරම්පරාවල මූලික ධනය සොයා ගනු ලැබූයේ අරක්කු රේන්ද ව්‍යාපාර වල පිහිටෙනි. එහි එන වඩාත්ම උත්ප්‍රාසජනක තත්වය නම් අමද්‍යප ව්‍යාපාර යේ මුල් පෙල සියලු නායකයන්ගේ මුල් ගැට ගැසී තිබුනේ අරක්කු රේන්ද කර්මාන්තය සමගය. මෙය අප සමාජ ක්‍රමයේ ආවේණික ලක්ශනය බදු දෙබිඩි ජීවන ක්‍රමයයි. මෙය නවකාතාව තුල බොහෝ තැන්වලදී කතුවරයා විසින් ඉස්මතු කොට තිබේ. එහි උච්චස්ථානය වන්නෙ අන්දිරිස් පානදුරා වාදය පැවැත්වෙන විට අසනු ලබන පැනයයි.
“ඒ කියන්නේ මේ වාදේ කෙරෙන්නේ රේන්ද රාළලාගේ අරක්කු සල්ලි වලින්.”
(පිට 113).
මෙය ප්‍රබන්ධය ඉක්මවා යන ලාංකික ජනසමාජයේ දෙබිඩි ලක්ෂණය විදාරාණය කිරීමකි.

නූතන සාමජය නොදන්නවා වුවද අප සමාජයෙහි වඩ වඩාත් උත්කර්ෂයට නංවන සදාචාරය යන්න අප වෙත ලබා දෙනු ලැබුවේ අප ඉතිහාසය තුලින් නොවේ. එම ඊනීයා සදාචාර ගතිපැවතුම් වික්ටොරියානු සදාචාර පැවතුම්‍ වේ. අද වන විට එම රටවල් එම යල්පැනගිය සදාචාරයන් අමතක කරමින් නූතනත්වය වෙත පියවර තබමින් ඉදිරියට ගමන් කරමින් සිටින විට අප වඩ වඩා එම යටත් විජිත උරමයේ හිර වෙමින් සිටී. අන්දිරිස්ගේ පුත් ඇල්ෆ්‍රඩ් වරෙක පවසන වදනක් ඊට නිදසුන් සපයා ඇත.
“ඔය ධර්මපාල සිංහල මිනිස්සුන්ගෙ නිදහස සීමා කරලා කරන්න හදන සුචරිතවත් සමාජයම තමයි වික්ටෝරියා බිසවුම්න්නාසේත් ඒ විදියටම කරන්න බලාපොරොත්තු වෙන්නේ”.
(පිට 240)

මෙම කතාවේ සුවිශේෂීම කොටස වන්නෙ මොහාන් රාජ් කෘතිය අවසන් කරනු ලබන ආකාරයයි. එය ඉතා දේශපාලනික පරිචයකින් ලියන ලද්දකි. SWRD බන්ඩාරනායක යනු රටක් ලෙස අප අදටත් හිර වී සිටින ජනවාර්ගික ප්‍රශ්නය තීරණාත්මක තලයකට සිර කරනු ලැබූ දේශපලානඥයාය. ඔහු සහ ඔහුගෙ පවුල පිලිබඳ ඉතා හොදින් පිරික්සන්නෙකුට ඔහු කොතරම් ද්විත්ව රූපි මිනිසකුද යන්න වටහා ගැනීමට අපහසු නොවනු ඇති. බන්ඩාරනායක රෙද්ද බැනියම් ඇදි මහා ජාති ප්‍රේමියකු ලෙස වටහා ගෙන සිටින මෙරට ජනයා ඔවුන්ගේ කපටි දේශපාලනය නොහදුනයි. මහ මුදලි පිළිබදව මොහාන්‍ රාජ් කරනු ලබන විග්‍රහය ඔවුන් පිළිබදව කරනු ලබන ඉතා සාධාරණ දේශපාලනික කියවීමකි.
“කොතරම් ගාම්භීර මිනිසකු වුණත් මහමුදලි බන්ඩාරනායක ඉංග්‍රීසි ආණ්ඩුව ළග දනින් වැටෙන්නේ පොඩි ළමයකු වගේය. උන්නාසේගේ තේජවන්ත වලව්ව පිරී තිබෙන්නෙ ඊට ප්‍රතිචාර වශයෙන් ඉංග්‍රීසි ආණ්ඩුවෙන් ලැබූ අනේක නම්බුනාම හා ගෞරව බුහුමානවලිනි.”
(පිට 276)

මෙම කෘතියේ අවසානය පිලිබඳ අශෝක හදගම කර තිබෙන විග්‍රහය ඒ පිළිබදව කර තිබූ විශිෂ්ටතම විග්‍රහය බව මගේ මතයයි. එය පාඨකයන්ට තම නූතන ඉතිහාසය දෙස නැවත හැරී බලන ලෙස කරන ආයාචනයක් බදුය.
“සර් ජෝශප් රිජ්වේ ඉංග්‍රීසි ආණ්ඩුකාරයාගේ අතිශය කුළුපග සේවකයකු වූ කොළඹ මහ මුදලි වලව්වේ සොලමන් බන්ඩාරනායකගේ බිරිඳ ඩේසි ඔබේසේකර සොලමන් වෙස්ට් රිජ්වේ ඩයස් බන්ඩාරනායක ප්‍රසූත කරන තැනින් මොහාන් කතාව නවත්තනවා එතනින් එහාට සමාජය ගමන් කෙරුණේ කොයි දිශානතියක් ඔස්සේද කියන එක කියවා ගත යුත්තේ අප විසිනි. ඊට පස්සෙ කතාව ගොතන්නත් ඕන කියවන අපි.
මේ හරහා ඇත්තටම සිද්ධ වූනේ මොකක්ද කියන එක තේරුම් ගන්න අවකාශ ලැබෙනවා.”
අශෝක හදගම – 2015 ජූනි 25- දිවයින වටමඩළ.

©️Kasun Fernando | 2016

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s