කුරුලු හදවත තුලින් යථාර්ථය.

නවකතාව ප්‍රබන්ධයක් වුවත් බොහෝ නවකතාකරුවන් තම ප්‍රබන්ධ තුලින් සමාජ යථාර්ථය පිලිඹිබු කිරීමට පෙලඹේ.ආචර්ය ලියනගේ අමරකීර්ති තම තෙවන නවකතව පාඨකයාට හදුන්වා දෙන්නෙම ප්‍රබන්ධයක් ලෙස වුවත් එය ඔහු තම පරම්පරාව වටහා ගැනීම හෙවත් ඔහුගේ සමාජයේ යථාර්ථය එලි දක්වනු පිනිස ලියන ලද්දක් බව දන්වා තබයි. “මගේම පරම්පරාව සමීපව වටහා ගැනීම පිනිස මා ලියන ලද ප්‍රබන්ධ මාලවක අසම්බන්ධ දිගුවක් සේ සැලකිය හැකි මේ නවකතාව”(පිටුව 07)

ඔහුගේ දෙවන නවකතාව හා වඩාත් කතාබහට ලක්වූ කෘතියද වන “අටවක පුත්තු” කෘතිය සේම පාඨක සිත් සතන් ඇඳ බැඳ තබා ගැනීමට මෙම කුරුලු හදවත කෘතිය සමත්ය. 2013 වසරේ නිකුත් වූ නවකතා අතරින් වඩාත්ම විචාරයට ලක් වූ කෘතියද වන්නේ කුරුලු හදවතයි. කතාව සැකෙවින් ඉදිරිපත් කරන්නේ නම්, කුල පීඩීත සමාජයක ගොදුරක් වූ තරුණයකු ඉන් මීදීමේ මාර්‍ගය ලෙස ජනප්‍රිය ගුවන් විදුලි මාධය භාවිතා කීරීම තුල අවසානයේ එහිම ගොදුරක් බවට පත් වී ජීවිතයෙන් පලා යාම මෙහි කතා සාරාශය වේ.

බුදු දහම වෙනුවට කුල දහම

ගෞතම බුදුන් තරමට කුලවාදය ප්‍රතික්ෂේප කල ආගමීක ශාස්තෘවරයකු ලොව පහල නොවූ තරම්ය.නමුත් අවාසනාවට ගෞතම බෞද්ධ රාජ්‍ය ලෙස උත්කර්ශයට ලක් කරනු ලබන මේ බිමෙහි තරම් ආගම හරහා කුල පීඩනය යොදා ගන්නා රටක් නොමති තරම්ය.අමරකීර්ති මහතාද තම කෘතිය තුලින් මේ පිලිඹඳ උපහාසයෙන් ප්‍රශ්න කරනු ලබයි. නවකතාවේ එන දිනසිරි වෙත ගුවන් විදුලියෙන් එවනු ලබන තෑග්ග ලබා ගැනිමේදී නමෙහි ඇතිවන ගැටලුවේදී නම තහවුරු කරගනීම පිණිස පන්සලට යන අතරමගදී දිනසිරිගේ සිතේ නැගෙන ප්‍රශ්න ඔස්සේ අප රට තුල ආගම හරහාද පීඩිතයා තව දුරටත් පීඩාවට ලක්වන අයුරු උපහාසත්මකව නිරූපනය කරනු ලබයි.“දිනසිරි දන්නවා උන්වහන්සේගෙ හැටි ඉඩකඩම් වතුපිටි තියෙන උදවියගෙ හිත් නොරිදෙන විදියටයි උන්වහන්සේ බණ කියන්නෙ”
“අනික ඔය වාසගමට දාගෙන තියෙන නමත් තමුසෙලාගෙ නෙවේනෙ” හාමුදුරුවො වදාරණ බව ඔහුට සහතිකයි. එවිට දිනසිරිට කියන්න ඉතුරු වෙන්නෙ “එහෙයි, එහෙයි,” කියන එක විතරයි. “එතකොට හාමුදුරුවනෙ ඇල්බට් පෙරේරා අමරදේව උනෙ” කියල දිනසිරි අහන්නෙ ඔහුගේ හිතේ වැඩ වසන හාමුදුරු කෙනෙක්ගෙන් විතරයි.(පිටුව 45/46)

හමුදා යථාර්ථය

අප සියලු දෙනාම මගහරිමින් සිටින කටුක සත්‍යය වනුයේ හමුදාව යනු විශේෂ කොටසක් නොව එය පාලකයන්ගේ මර්ධන යන්ත්‍රය වන වගය. ඔවුන් පිලිපදිනුයේ පාලකයන්ගේ අණ මිස වෙන කිසිවක් නොවේ.එම අණ හමුවේ ඔවුන්ගේ තුවක්කුවට මුහුන දෙන්නාගේ වර්ගය හෝ ආගම නොසලකයි. එය උතුරේ මුලතිව් වලදීද දකුණේ රතුපස්වලදීද කියා වෙනසක් නැති බව අප අත් දුටු යතාර්තයයි. මෙරට මාධ්‍ය හරහා කොතරම් උත්කර්ශයට නන්වන්නට උත්සහ කලද මෙරට බොහෝ දෙනා හමුදාවට බැදුනේ රණවිරුවකු වී ජාතිය රැකීමට වඩා බඩවියත රැක ගනීම බව බොහෝ දෙනා මග හරිනා සත්‍යයයි.නවකතවේ එන දිනසිරි ද උසස් පෙල අසමත්වීමේ ප්‍රතිපලය ලෙස තෝරා ගනු ලබනුයේ හමුදාවය. අමරකීර්තී මහතා එය ඉතාමත් ආකර්ශනීය ලෙස ඉදිරිපත් කරනු ලබයි.
“අසමත් කොල්ලන්ට තමන් සමත්කම් ඇති කොල්ලන් කියලා පෙන්නන්න තියෙන හොඳම අවස්ථාව :හමුදාව, විභාග දෙපර්තමේන්තුව හමුදාවයි අතර රහස් ගිවිසුමක් තියෙනව වගේ දෙපර්තමේන්තුව අසමත් කරන අය හමුදාවට බඳවාගෙන ඔවුන්ගේ සමත්කම් මතුකරලා පෙන්නනවා.(පිටුව 10).
මෙ තුලින් අමරකීර්ති මහතා ප්‍රබන්ධයෙන් මිදී යථාර්ථය අවබොධ කරගන්නා ලෙස පාඨකයාට ආරාධනා කරයි.

විප්ලවයේ අස්වැන්න.

1988/1989 නැගී සිටීම් මගින් තරුණයා ලබා ගත්තේ සහ රටට ඉන් ලබුනේ කුමක්ද යන්න අමරකීර්තී මහතා තම කෘතිය හරහා ප්‍රශ්න කරනු ලබයි.දිනසිරි තම පොස්ට් කාර්ඩ් ව්‍යාපෘතිය මගින් ඔවුන් පීඩනයට ලක් කලාවූ ගමෙහි නම හා බැදුනු කුල නාමය ඉවත් කරගැනිම කැරලි කාර තරුණයන් හට තේරුම් ගනීමේ හැකියාවක් හැකියාවක් නොමැති කම සහ ඔවුන් එ තරම් හෝ යමක් දිනා නොගත් බව ප්‍රශ්න කරනු ලබයි.දෙමළ විමුක්ති ව්‍යාපාරය මෙන්ම සිහල විමුක්තිකාමි ව්‍යාපෘතිය තම ශක්තිය කොට ගෙන තිබුනේ පැසවෙමින් පැවතුනාවු කුල පීඩනයයි.නමුත් අවසානයේ එම ව්‍යාපෘති දෙකම සමතලා කල දැමු පසු එම කුල පීඩිතයන් අතරමන් වූ බවක් නැවත හැරී බැලීමේදී අපට දැක ගත හැක.
“වළන්ගන්ගොඩ”,”බඩහැලගන්ගොඩ යනාදියෙන් හදුන්වා කොන් කරන ලද ගමක් කව් රුත් ආඩම්බරයෙන් සිහි කරන ගමක් බවට පත් කළ දිනසිරිගේ විප්ලවීය කර්‍ය් අගය කරන්නට සරත් ටත් ලලිත් ටත් හැකියාවක් නැති බව දිනසිරිට පේනවා.(පිටුව 128).

ජනප්‍රිය මාධ්‍ය භාවිතයේ හෙළුව

1977 පසු විවෘත ආර්ථිකයේ කොටසක් ලෙස 1990 දශකයේ අප ලද පුද්ගලික ගුවන් විදුලි නාලිකා තම වෙළද උවමනා වෙනුවෙන් කරනු ලබන කූට උප්‍රකම අමරකීර්තී මහතා ඉතා හාස්‍යයෙන් යුතුව නවකතාව පුරාම දක්වා තබයි.
විවිධ වු තැපැල් ස්ථාන මගින් නාලිකා විසින්ම තැපැල් පත් යොමු කිරීම, තමන්ට අවශ්‍ය ගීත නිතර වාදනය කරවීම හරහා ඒවා ජනප්‍රිය කරවීම හා තම ව්‍යාපරික අරමුනු වෙනුවෙන් දෙශපාලන මතවාද නිර්මානය කරවීම. මෙම ක්‍රමයේ උච්ච්තම අවස්ථාව ලෙස වර්තමාන කාලය හැදින්විය හැකිය. අද වනවිට මාධ්‍ය දේශපාලන පක්ශ වෙත අපේශකයන් යොමු කරන තැනට යොමු වී සිටීම කවර නම් තත්වයක්ද?
“මිනිස්සු එවුවා ඉල්ලුවේ නැතත් කාලයක් ගැහුවම එවුවා ඉල්ලන්න පටන් ගන්නවා.අපි මිනිස්සු ඉල්ලන සින්දු ගහනවා වගේ පෙනුනට ගහන එව්වාම තමයි මිනිස්සු ඉල්ලන්නේ”(පිටුව 213).

නොපවතින ගමක් උතකර්ශවත් කිරීම.

අද වන විට මාධ්‍ය ආයතන ඉතා උත්කර්ශවත් ලෙස තම ව්‍යපාරික උවමනා වෙනුවෙන් ගම නිරූපනය කරනා යුගයකි.නමුත් අප මගහරිනා යථාර්ථය වනුයේ අප උත්කර්ශයට නන්වනුයේ මිහිපිට නොමැති ගමක් වීමය. වඩාත්ම උත්ප්‍රසය වනුයේ විවිධ වූ බුද්ධිමතුන් පවා මෙම ව්‍යාපෘතියේ කොටස් කරුවන් වී තිබීමය.අමරකීර්ති මහතා තම නවකතාවේ එන මුත්තු අත්තා චරිතය හරහා මෙම නොපවතින ගම උත්කර්ශයට නැන්වීම හාස්‍යයට ලක් කරනු ලබයි.
“මුත්තු අත්තා එක්ක යමුකො දිනේ රේඩියෝ එකට” සරත් යොජනා කලේ මුත්තු අත්තා අවුස්සන්න. ” අප්පා මට බෑ පච කෙලින්න. මේකා ඔකේ කියන තරමක් කෙලින්නෙ පච.අපි කොළ පාගනවලු සිල් ගත්තා වගේ- බුදුන් වැඳලා!”
“දිනසිරි බිම බලාගෙන උන්නා. කමත ගැන වැඩසටහන් වල එහෙම කිව්වේ දිනසිරි විතරක් නෙමේ අර මහාචාර්ය කට්ටියත් එහෙම කිව්වා”
“මී හරකුන්ට වදිනවලු, හොඳ වැඳිල්ල ! පේර කෝටුවෙන් දෙන්නේ. (පිටුව 276)

සාර්ථක අවසානය

අමරකීර්ති මහතා නවකතාව අවසාන කරනුයේ තරමක් වෙනස් වූ ආකරටය.තමන් තමන් ගොඩනැගු විප්ලවීය ක්‍රියාමර්ගය තුලම ගොදුරක් වී තමන් බලාපොරොත්තු වූ සමාජය වෙනුවට තිබූ තැනටත් වඩා අගාධයට යන තත්වයක් තුල ඔහු හට ජීවිතයෙන් පල යෑම හැර විකල්පයක් ඔහු සතු නොවීය. එම අවස්ථාව කතුවරයා දක්වා ඇති ආකරය ඉතා අලන්කාරය. කෙසේ වෙතත් ඒ මොහොත වන විට දිනසිරි ගෙ ඊලග ක්‍රියාමර්ගයකට අවශ්‍ය කරන ඊලග චරිතය නොහොත් විකල්පය මාධ්‍ය විසින් ගොඩනගා හමාරය. මෙය කතුවරයාගේ පරිනත බව විදහා දක්වන්නකි.
කෘතිය අවසානයේ ඔහු ගෙන එනු ලබන විග්‍රහය වර්තමාන සමාජ ක්‍රමය කැඩපතක් ලෙස පාඨකයා වෙත යොමු කරවයි.එම විග්‍රහය තුලින් ප්‍රබන්ධය යථාර්ථය කරා ගෙන එනු ලබයි.
“අපි ඔක්කොම විශාල නූල් ගෙත්තමක් ඇතුලෙ තම‍යි මල්ලි ඉන්නෙ.කොහේ බැලුවත් අතුලෙම තමයි. පිටක් නෑ. ගෙත්තමෙන් පිට කියලා දෙයක් නෑ කියලා ඩෙරීඩා නේද කිව්වේ.(පිටුව 365)

හුදු කුල පීඩ්නය පමනක් යොදා ගනිමින් ඉතා සන්වේදී කෘති බිහිවන යුගයක ලියනගේ අමරකීර්ති මහතා එය දේශපාලන මැදිහත් වීමක් හරහා යථාර්ථවාදී ලෙස ඉදිරිපත් කරන කුරුලු හදවත කෘතිය විශිශ්ට කෘතියකි.

Advertisements

කුරුලු හදවත තුලින් යථාර්ථය.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s